استاندارد آزمایشگاه میکروبیولوژی

استاندارد آزمایشگاه میکروبیولوژی

استاندارد آزمایشگاه میکروبیولوژی شامل اصولی است که در صورت رعایت آنها آزمایشگاهی ایمن و مجهز خواهید داشت . بطورکلی می توان گفت آزمایشگاه میکروبیولوژی یک اتاق تمیز همیشه شلوغ و فعال است . پارادوکس شلوغی و تمیزی محیط را می توان با بکارگیری روش های مدرن و رعایت اصول و استاندردهای جدید جهانی کنترل کرداستاندارد آزمایشگاه میکروبیولوژی شامل اصولی است که در صورت رعایت آنها آزمایشگاهی ایمن و مجهز خواهید داشت .

بطورکلی می توان گفت آزمایشگاه میکروبیولوژی یک اتاق تمیز همیشه شلوغ و فعال است . پارادوکس شلوغی و تمیزی محیط را می توان با بکارگیری روش های مدرن و رعایت اصول و استاندردهای جدید جهانی کنترل کرد .

سکوبندی آزمایشگاه میکروبیولوژی

سکوبندی از نیاز های اصلی و مهم هر آزمایشگاهی است . بگونه ای که بدون سکوبندی آزمایشگاه امکان راه اندازی و استفاده از فضای آزمایشگاه برای انجام فعالیت های روتین امکان پذیر نخواهد بود . طراحی و ساخت سکوبندی استاندارد تاثیر زیادی در کاربری و راندمان آزمایشگاه دارد . سکوبندی استاندارد محلی راحت و ایمن جهت فعالیت کاربران آزمایشگاه ایجاد خواهد کرد .

متریال ، ارگونومی و نوع سکوبندی باید متناسب با کاربری آزمایشگاه انتخاب شوند . آزمایشگاه میکروبیولوژی با توجه به حساسیت بالا در داشتن محیطی ایزوله نیازمند سکوبندی استانداردی است که براحتی امکان ضدعفونی و تمیز کردن را داشته باشد .

سکوبندی آزمایشگاهی ساخت دوریس به دلیل استفاده از صفحه رویه آسکیلان بهترین گزینه برای استفاده در آزمایشگاه میکروبیولوژی است . صفحات رویه این سکوبندی ها کاملا یکپارچه می باشد . همچنین سنگ صفحه رویه آسکیلان ، آنتی باکتریال می باشد از این رو تاثیر زیادی در ایجاد محیطی ایزوله دارد .

پیشنهاد می کنیم ویژگی های صفحات رویه آسکیلان را مطالعه نمایید .

مساحت آزمایشگاه میکروبیولوژی

مساحت آزمایشگاه میکروبیولوژی ، اولین نکته ای است که در طراحی و راه ندازی آزمایشگاه باید به آن توجه داشت .

از حدود دو دهه پیش استاندارد مساحت برای آزمایشگاه ها ( خصوصا آزمایشگاه های کنترل کیفیت و آب و خاک ) ، متراژ 110 متر مربع به عنوان مساحت حداقلی هر آزمایشگاهی اعلام شده است . البته این میزان مساحت حداقلی است و نیاز است جهت امکان مانور بیشتر و رعایت استاندارد ها و اصول ایمنی محیط آزمایشگاه ، فضای بیشتری در نظر گرفته شود .
مساحت آزمایشگاه میکروبیولوژی باید بگونه ای باشد که در کیفیت کار و ایمنی پرسنل آزمایشگاه تاثیر منفی نداشته باشد .

فضاسازی محیط آزمایشگاه میکروبیولوژی

احداث چه بخش هایی در آزمایشگاه میکروبیولوژی الزامی است ؟

علاوه بر سالن اصلی آزمایشگاه که فرآیند انجام آزمایش ها در آن صورت می گیرد بخش های نمونه گیری ، انبارش مواد آزمایشگاهی و بخش اداری آزمایشگاه نیز باید در نظر گرفته شود .

این موضوع بسیار مهمی است که در کنار ساختمان و تجهیزات اصلی آزمایشگاه میکروبی صنعتی به فکر تاسیس و داشتن یک انبار استاندارد باشیم. انباری برای ذخیره لوازم و تجهیزات، وسایل آموزشی، مواد تشخیصی، لوازم جانبی وسایل آزمایشگاه و حتی محلی برای بایگانی پژوهش‌ها و نتایج علمی.

مساحت استاندارد برای آزمایشگاه و بخش های جانبی ارتباط مستقیمی با آیتم های زیر دارد :

  • مساحت اعلامی وزارت بهداشت
  • تعداد نیروی انسانی شاغل در آزمایشگاه ( پرسنل ثابت آزمایشگاه – کارآموزان و داشنجویان )

مقاله های مرتبط