سکوبندی آزمایشگاه

ویژگی سکوبندی آزمایشگاه مدارس

ویژگی سکوبندی آزمایشگاه مدارس

سکوبندی آزمایشگاه مدارس از موارد بسیار مهم برای تجهیز آزمایشگاه به شمار می‌آید. طراحی و انتخاب مناسب سکوبندی نقش به سزایی در زیبایی، کارایی و ایمنی محیط آزمایشگاه ایفا می‌کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و ویژگی‌های سکوبندی آزمایشگاه در مدارس‌پرداخته و مهمترین اجزای آن را خدمت شما معرفی نماییم.

آشنایی با مزیت‌های سکوبندی آزمایشگاه مدارس

سازماندهی، کارایی، افزایش دوام و ایمنی  از جمله مزیت‌های اصلی سکوبندی آزمایشگاه‌ها به ویژه در آزمایشگاه‌های مدارس به شمار می‌آیند. در ادامه به بررسی بیشتر هر یک از موارد فوق می‌پردازیم.

سازماندهی

انجام سکوبندی مناسب و خوب تاثیر به سزایی بر سازماندهی آزمایشگاه دارد. کشوها و کابینت‌های قرار گرفته در سکوبندی، به نگهداری منظم و سازماندهی تجهیزات آزمایشگاه کمک کرده و مانع از گم شدن آنها می‌شود. علاوه بر این جداسازی تجهیزات و مواد مختلف در کشوها از بروز آلودگی متقابل آنها پیشگیری می‌کند. بر همین اساس سکوبندی آزمایشگاه مدارس با توجه به عدم تجربه دانش آموزان بسیار مهم است.

افزایش ایمنی

سکوبندی آزمایشگاه در واقع مهمترین محلی است که در آن دانش آموزان با تجهیزات آزمایشگاهی و مواد شیمیایی مختلف سر و کار دارند. بر همین اساس ایمنی سکوبندی آزمایشگاه بسیار مهم است. وجود صفحات رویه مقاوم و مستحکم در برابر حرارت و مواد شیمیایی مانع از نفوذ مواد خطرناک به درون سطوح‌شده و باعث پیشگیری از انتشار بخارات مضر می‌گردد. علاوه بر این طراحی ارگونومیک، ارتفاع مناسب و لبه‌های گرد و فاقد تیزی از بروز صدمات فیزیکی مانند بریدگی، لغزش و سوختگی پیشگیری می‌کند.

افزایش ماندگاری

سکوبندی آزمایشگاه مدارس بایستی به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که در هنگام قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و استفاده مداوم از آنها دارای استقامت و استحکام کافی باشد. بهره‌گیری از مواد مرغوب و با کیفیت در ساخت سکوبندی منجر به افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی و سایش‌شده و ماندگاری آن را بالا می برد. با‌داشتن یک سکوبندی مناسب و مرغوب نیاز به تعویض و تعمیر کاهش یافته که این امر نقش مهمی در کاهش هزینه‌های نگهداری دارد.

افزایش کارایی

سکوبندی که از طراحی مناسب برخوردار باشد فضای کاری مناسب و کافی را برای معلم و دانش آموزان فراهم کرده تا به انجام روان آزمایش‌ها بپردازند. چنانچه کشوها و کابینت‌های کافی جهت نگهداری تجهیزات و مواد آزمایشگاهی وجود داشته باشد امکان دسترسی سریع به آنها میسر خواهد بود. ضمن اینکه سطح مقاوم و صاف رویه سکوبندی، انجام هرچه دقیق‌تر آزمایشات را ممکن ساخته و خطاهایی که به واسطه ناپایداری تجهیزات روی خواهد داد را به حداقل می‌رساند.

دیگر مزیت‌ها

ضمن مواردی که به آنها اشاره کردیم سکوبندی آزمایشگاه مدارس مزیت‌های دیگری را نیز به دنبال دارد که عبارتند از:

  • افزایش جذابیت و زیبایی آزمایشگاه: رنگ‌های شاد و طراحی زیبای سکوبندی علاقه و انگیزه در دانش آموزان به وجود‌آورده و باعث افزایش مشارکت آنها در انجام آزمایش‌ها می‌شود.
  • نگهداری و نظافت آسان آزمایشگاه: سطوح بدون درز و صاف سکوبندی نگهداری و نظافت آن را راحت‌تر می‌نماید.
  • مطابق با استانداردهای ایمنی: باید سکوبندی استاندارد آزمایشگاه طراحی شود تا محیط برای انجام آزمایش‌ها ایمن گردد.

در واقع سکوبندی آزمایشگاه‌ها از جمله در مدارس نوعی سرمایه‌گذاری بلند مدت محسوب شده که ایمنی، کارایی و کیفیت آموزش را افزایش داده و سطح علمی دانش آموزان را ارتقا می‌بخشد.

ویژگی سکوبندی آزمایشگاه مدارس

بررسی ویژگی‌های سکوبندی آزمایشگاه مدارس

نصب و انتخاب درست سکوبندی آزمایشگاه مدارس تاثیر به سزایی بر طول عمر، کارایی و ایمنی تجهیزات آزمایشگاهی دارد. از مهمترین ویژگی‌های سکوبندی آزمایشگاه در مدارس عبارتند از:

  • استقامت در برابر مواد شیمیایی: کابینت آزمایشگاه و رویه‌ها بایستی در مقابل انواع مواد شیمیایی مورد استفاده در آزمایشگاه استقامت داشته باشند.
  • استقامت در برابر رطوبت: کلیه اجزای سکوبندی بایستی در مقابل رطوبت استقامت لازم را داشته باشند تا مانع از رشد قارچ و باکتری شوند.
  • استقامت در برابر حرارت: رویه سکوبندی‌ها بایستی از مقاومت لازم در مقابل حرارت ناشی از تجهیزات گرمایشی یا شعله برخوردار باشد.
  • استقامت در برابر ضربه: سکوبندی بایستی در مقابل هرگونه ضربه‌های احتمالی مقاومت لازم را داشته باشد.
  • تمیز کردن آسان: سطح رویه بایستی بدون درز و کاملاً صاف باشد تا نظافت آن راحت‌تر صورت گیرد.
  • قابلیت تنظیم: سکوبندی‌ها چنانچه از قابلیت تنظیم ارتفاع برخوردار باشند مناسب برای کاربران با طول قدهای مختلف خواهد بود.
  • طراحی ارگونومیک: سکوبندی بایستی دارای ارتفاع مناسبی باشد تا کاربر امکان استفاده راحت از آن را داشته باشد.
  • برخورداری از ظرفیت کافی: سکوبندی بایستی به منظور نگهداری مواد و تجهیزات شیمیایی از فضای کافی برخوردار باشد.
  • ایمنی: لبه‌های سکوبندی بایستی بدون تیزی و کاملاً گرد باشند تا مانع از بروز صدمات فیزیکی شود.

مشخصات فنی و اجزای سکوبندی مناسب آزمایشگاه در مدارس

سکوبندی آزمایشگاه مدارس از مهمترین فضاها در این حیطه به شمار آمده و نقش مهمی بر فرایند انجام آزمایش‌ها و آماده سازی محیطی کارآمد و ایمن دارد. نصب و انتخاب درست سکوبندی تاثیر به سزایی بر طول عمر، کارایی و ایمنی تجهیزات آزمایشگاهی خواهد داشت. مهمترین اجزای سکوبندی آزمایشگاه در مدارس عبارتند از:

  • کابینت‌ها: کابینت‌ها از اجزای مهم سکوبندی محسوب‌شده که به منظور نگهداری تجهیزات، مواد شیمیایی و دیگر وسایل آزمایشگاهی کاربرد دارد. متریال این کابینت‌ها اغلب از پی‌وی‌سی یا ام دی اف ضد آب بوده که از استقامت بالایی در برابر مواد شیمیایی و رطوبت برخوردار هستند.
  • رویه: از بخش‌های بسیار مهم سکوبندی که دائماً با حرارت و مواد شیمیایی در تماس است می‌توان به رویه اشاره کرد. رویه بایستی از متریال‌های مقاوم در برابر سایش، خراش، مواد شیمیایی و حرارت مانند: صفحات رویه آسکیلان، کورین، HPL، سرامیک و… ساخته شود.
  • سینک: سینک آزمایشگاه اغلب ازآسکیلان ضد خش و مقاوم تولید‌شده و به منظور شستشوی لوازم آزمایشگاهی کاربرد دارد.
  • هود آزمایشگاهی: وجود هود به منظور تخلیه گازها و بخارات سمی ناشی از آزمایشات ضروری است.
  • پریزهای آب و برق: آب و برق لازم برای انجام آزمایش‌ها از طریق پریزهای آب و برق تعبیه شده در سکوبندی تامین می‌شود.
  • شلف‌ها: شلف آزمایشگاهی به منظور قرارگیری ظروف، بطری‌ها و دیگر تجهیزات کوچک کاربرد دارند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها و مزیت‌های سکوبندی آزمایشگاه مدارس پرداخته‌شد. همچنین با مشخصات فنی و اجزای اصلی این سکوبندی آشنا شدید. چنانچه در نظر دارید یک محیط آزمایشگاهی جذاب، کارآمد و ایمن را برای دانش آموزان خود تجهیز نمایید بایستی بگوییم که شرکت اسکیلان لب از با سابقه‌ترین و معتبرترین شرکت‌ها در حوزه تجهیز آزمایشگاه‌ها به شمار می‌آید. از مهم‌ترین خدمات این مجموعه معتبر می‌توان به مشاوره و طراحی تخصصی، تولید با کیفیت سکوبندی، نصب و اجرای آن به همراه گارانتی و خدمات پس از فروش اشاره کرد.

برای مشاوره تخصصی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

تجهیزات آزمایشگاهی دوریس، یکی از برجسته ترین مراکز تجهیز آزمایشگاهی کشور با بیش از 14 سال تجربه و راه اندازی موفق بیش از 500 آزمایشگاه در صنایع پزشکی و دارویی، بیمارستانها، پالایشگاهها، صنایع کشتی سازی و سایر صنایع در سراسر کشور می باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *