ایمنی کارکنان مطابق با استاندارد آزمایشگاه شیمی

ایمنی کارکنان مطابق با استاندارد آزمایشگاه شیمی

حفظ ایمنی کارکنان مطابق با استاندارد آزمایشگاه شیمی نیازمند رعایت استاندارد های کار در محیط آزمایشگاهی است . مسئول HSE آزمایشگاه می بایست این نکات را به پرسنل آموزش داده و بر رعایت آنها نظارت داشته باشد .

همچنین با چاپ و نصب بروشورهای ایمنی در مکان های مختلف آزمایشگاه بگونه ای که در معرض دید پرسنل باشد کمک زیادی در آموزش نکات ایمنی کار در محیط آزمایشگاه و کار با دستگاههای مختلف دارد.

اصلی ترین نکات ایمنی کار در آزمایشگاه شیمی

  • در آزمایشگاه شیمی فعالیت ها را به صورت گروهی انجام دهید و هرگز تنهایی فعالیت نداشته باشید .
  • صرف غذا در محیط آزمایشگاه شیمی ممنوع است .
  • ضروری است تمامی ظروف حاوی مواد اولیه آزمایشات برچسب معرفی داشته باشند .
  • استفاده از تجهیزات و لوازم محافظ چشم مانند شیلد ، عینک و … در هر لحظه حضور درمحیط آزمایشگاه شیمی برای پرسنل ضروری است .سایر تجهیزات ایمنی از جمله دستکش ، کاور، پیشبند و ماسک را متناسب با فعالیت خود استفاده نمایید . همچنین نصب دوش چشم شوی اضطراری در مکان مناسب ضروری است .
  • انواع خاموش کننده های دی اکسید کربن ، پودرخشک شیمیایی و آبی در محیط آزمایشگاه آماده استفاده باشند .
  • مواد اولیه اضافی را از محیط آزمایشگاه خارج کنید .
  • تعداد نفرات پرسنل آزمایشگاه را مشخص کنید و از تردد افراد متفرقه در محیط آزمایشگاه جلوگیری کنید .
  • حلال هایی که خطر اشتعال بالایی دارند را در محفظه های استاندارد مورد تایید NFPA قرار داده و در کمد نگهداری مواد شیمیایی نگهداری( لینک به صفحه کمد نگهداری مواد شیمیایی ) کنید .

کمد نگهداری مواد شیمیایی یک کمد ایمنی و بسیار کاربردی در انواع آزمایشگاه است . بدنه این کمد از ورق فولادی ضخیم ساخته شده که با پوششی از رنگ الکتروستاتیکی رنگ شده است . طبقات این کمد ایمنی از شلف های قابل جابجایی مشبک تشکیل شده که براحتی امکان عبور و اگزاست بخارات و گازهای ناشی از انبارش مواد را فراهم می کند و خطر انفجار را به حداقل می رساند .

فعالیت در محیط آزمایشگاهی همواره با خطرات و چالش های مختلفی همراه بوده است .خطرات محیط آزمایشگاه شیی که سلامت پرسنل را تهدید می کند را می توان به دو دسته خطرات فیزیکی و شیمیایی تقسیم بندی کرد . خطرات فیزیکی کار در محیط آزمایشگاه شیمی برای کارکنان آزمایشگاه را می توانید در صفحه خطرات فیزیکی کار در آزمایشگاه شیمی مطالعه نمایید .

مقاله های مرتبط