دستورالعمل کار با هود شیمیایی آزمایشگاهی

دستورالعمل کار با هود شیمیایی آزمایشگاهی

دستورالعمل کار با هود شیمیایی آزمایشگاهی شامل نکات ایمنی است که کاربران آزمایشگاه هنگام استفاده از انواع هود شیمیایی باید آنها را مورد توجه قرار دهند . در این مقاله چک لیستی جامع از مهم ترین نکات ایمنی هنگام کار با هود شیمیایی آزمایشگاهی برای شما آماده کردیم .

هود شیمیایی چیست ؟

(CHEMICAL FUME HOODS)

هود شیمیایی جهت حفاظت از کاربران آزمایشگاه در برابر مواد سمی و شیمیایی خطرناک مورد استفاده قرار می گیرند .سازوکار هود شیمی بگونه ای است که 100% هوا به بیرون تخلیه شده و برگشت داده نمی شود (سیرکوله نمی شود). بافلهای پشتی هود باید جهت کار با انواع مواد شیمیایی با درجه حلالیت و دانسیته بخار مختلف تنظیم گردد .
ضروری است که تمامی فیوم هود ها مجهز به نشانگر جریان هوا یا آلارم بوده تا کارکرد صحیح هود برای کاربر در هر لحظه مشخص باشد .
سرعت در دهانه فیوم هود ( هود شیمیایی ) باید در حد fpm 100-80 باشد.

به صورت دوره ای کارکرد هود شیمی را چک کنید برای این منظور با یک تکه کاغذ کوچک مکش هوا بوسیله هود را بررسی کنید . اگر این آزمون به درستی انجام نشد از مواد شیمیایی خطرناک و سمی زیر هود استفاده نکنید .

نکات ایمنی کار با هود شیمیایی

نکات ایمنی کار با هود شیمیایی شامل مواردی است که تمامی کاربران باید آنها را بدانند .

  • توجه داشته باشید در محیط آزمایشگاه فشار منفی ایجاد نشود .
  • لوازم آزمایشگاهی حجیم را از سطح کار هود شیمی خارج کنید .
  • دقت کنید چیزی جلوی بافلها قرارنگرفته باشد .
  • مواد آزمایشگاهی ناسازگار را در نزدیکی هم قرار ندهید .
  • از محفظه هود به جهت نگهداری مواد آزمایشگاهی استفاده نکنید .
  • هر چقدر فضای داخل کابین هود خالی تر باشد کارایی آن بیشتر می شود .
  • کابین هود را همواره تمیز نگاه دارید .
  • هرگز از هود آزمایشگاه برای دفع موادشیمیایی استفاده نکنید .

آغاز کار با هود شیمیایی

قبل از شروع کار با هود شیمیایی علائم نشانگر را چک کنید همیشه این احتمال را در ذهن خود داشته باشید که ممکن است هود شما به درستی کارنکند . پیشنهاد می کنیم جهت کار با انواع هود شیمیایی  نکات بالا را در قالب یک چک لیست در اختیار کاربران آزمایشگاه  خود قرار دهید .

صاحبان آزمایشگاه می توانند جهت انتخاب هود شیمیایی مناسب با کاربری آزمایشگاه خود با کارشناسان فروش هود دوریس تماس حاصل نمایند .