سکوبندی آزمایشگاه

طراحی کابینت آزمایشگاه به همراه اصول طراحی سکوبندی

طراحی کابینت آزمایشگاه به همراه اصول طراحی سکوبندی

طراحی کابینت آزمایشگاه و سکوبندی یکی از کارهایی است که قبل از تأسیس آزمایشگاه باید برنامهریزیهای لازم جهت انجام آن صورت بگیرد. طراحی و اجرای سکوبندی استاندارد باعث میشود تا ایمنی کار در آزمایشگاه افزایش پیدا کند و محیط کاری برای کارمندان امن و مناسب باشد. تجهیزات آزمایشگاهی دور یس با رعایت اصول ایمنی و استانداردهای رسمی، سکوبندی طرح دلخواه شما را ابتدا با سلیقه و فضای آزمایشگاه به صورت سه بعدی طراحی و سپس بعد از تایید شما اجرا میکنند. بنابراین اگر برای طراحی کابینت آزمایشگاه نیاز به نظر کارشناسان فنی دارید، میتوانید با همکاران ما تماس بگیرید.

بخش های سکوبندی آزمایشگاهی کدم‌اند؟

اولین گام برای آماده کردن فضایی مناسب جهت قرار دادن دستگاهها، شیشهها و تجهیزات آزمایشگاهی، طراحی کابینت آزمایشگاه است. در واقع به کابینتها و سکوهایی که در هر آزمایشگاه وجود دارند و ملزومات آزمایشگاهی روی آنها قرار میگیرد، سکوبندی یا بنچ بندی آزمایشگاه گفته میشود.

توجه داشته باشید که رعایت اصول فنی و استانداردهای لازم برای بنچ بندی آزمایشگاه از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر نمای ظاهری آزمایشگاه که باید شکیل و ساده باشد. مقاومت و خوش ساخت بودن سکوبندی را نباید نادیده گرفت. چراکه سطح کیفی و کمی خدمات آزمایشگاهی ارتباط مستقیمی با فضای آنجا دارد. به طور کلی سکوبندی آزمایشگاهی از سه بخش تشکیل میشود که عبارتاند از:

  • اسکلت
  • صفحه رویی
  • کابینت

سایر اجزای تشکیل دهنده سکوبندی آزمایشگاهی شامل سکو، میز توزین، سینک و شیرآلات، مبلمان، کابینتها و پارتیشنها میشود.

معرفی انواع سکوبندی آزمایشگاهی

اگر قصد طراحی کابینت آزمایشگاه را دارید و میخواهید با انواع سکوبندی آزمایشگاه آشنا شوید. این قسمت را از دست ندهید. البته توجه داشته باشید که طراحی و اجرای سکوبندی، مرحله اول است و تکمیل تجهیزات کامل آزمایشگاه مرحله بعدی است که توسط کارشناسان فنی ما در مجموعه تجهیزات آزمایشگاه دور یس انجام میشود. انواع سکوبندی آزمایشگاهی شامل موارد زیر میشوند.

سکوی یک طرفه

کابینت یک طرفه یکی از نمونههای پرکاربرد در محیطهای آزمایشگاهی است. در این مدل، کابینتها یک طرف آزمایشگاه نصب میشوند و کارمندان میتوانند هنگام کار از یک طرف آن ها استفاده کنند. برای صفحه روی کابینتهای یک طرفه از صفحات رویه آسکیلان، صفحات رویه HPL، سرامیک، کور ین و رویه استیل استفاده میشود. سکوی یک طرفه با ابعاد و اندازههای گوناگون ساخته میشود. ابعاد استاندارد سکوهای یک طرفه به صورت استاندارد عبارتاند از:

  • ارتفاع: ۵۸ الی ۰۹ سانتیمتر
  • عرض: ۰۹ الی ۵۹ سانتیمتر

سکوی دو طرفه

یکی دیگر از مدلهای پرکاربرد که هنگام طراحی کابینت آزمایشگاه مورد استفاده قرار میگیرد، میز دو طرفه یا همان سکوی دو طرفه است. این کابینت که به اصطلاح به آن جزیره آزمایشگاهی هم میگویند در وسط آزمایشگاه نصب میشود و کارمندان میتوانند از هر دو طرف آن استفاده کنند. صفحه روی این جزیره نیز از اپوکسی رزین، سنگ گرانیت، استیل، سرامیک ضد اسید و فرمیکا است. ابعاد سکوی دو طرفه نیز به صورت استاندارد به شرح زیر است.

  • ارتفاع: ۵۸ الی ۰۹ سانتیمتر
  • عرض: ۰۲۹ الی ۰۰۹ سانتیمتر

سکوی دو طرفه

نکات مهم برای طراحی کابینت آزمایشگاه

هنگام سکوبندی آزمایشگاه یک سری از نکات هستند که باید حتماً مورد توجه قرار بگیرند. از آنجا که استفاده از متریال مرغوب برای ساخت و طراحی کابینت آزمایشگاه باعث میشود تا یک محیط امن برای کاربران ایجاد شود و بهرهوری به بالاترین حد ممکن برسد. معمولاً  هنگام طراحی، نکات زیر را مورد توجه قرار میدهند.

  • کاربری آسان
  • ایمنی بالا
  • استفاده از متریال مناسب که ضدعفونی کردن و تمیز کردن آن ها آسان است.
  • استفاده از اجزایی که قابل تعمیر یا جایگزینی هستند.
  • امکان دسترسی آسان به زیرساختهای الکتریکی و تأسیساتی
  • داشتن اتصالات برای دسترسی راحت به تأسیسات تخصصی آزمایشگاه مانند خروجی هودهای آزمایشگاهی، سیستم فیلتراسیون و خروجی فاضلاب
  • دارا بودن مقاومت در برابر خوردگی
  • مقاومت در برابر آسیبهای شیمیایی و فیزیکی
  • ابعاد استاندارد
  • دارا بودن قابلیت جابجایی
  • رنگ بندی و طراحی مناسب

انواع کابینت‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی

در بخشهای پیش درباره انواع سکوبندی آزمایشگاهی صحبت کردیم. حالا قصد داریم درباره کابینتهای آزمایشگاهی و روش نصب و چیدمان آن ها مطالبی را ارائه نماییم.

کابینت زمینی آزمایشگاهی

اولین و پرکاربردترین نوع کابینتی که در آزمایشگاه مورد استفاده قرار میگیرد، کابینت زمینی است. این کابینتها که ارتفاع آن ها قابل تنظیم است، روی زمین قرار میگیرند و از سطح رویی آن ها به عنوان میز کار استفاده میشود. معمولاً  پایههای این کابینتها چرخدار است تا بتوان در مواقع لزوم آن ها را جابجا نمود. اما در اغلب مواقع بدنه این کابینتها به دیوار پیچ میشود تا جابجا نشوند و یک میز کار امن و ثابت برای کارکنان آزمایشگاهی آماده باشد.

کابینت دیواری آزمایشگاهی

کابینت دیواری آزمایشگاهی

کابینتهای دیواری که برای نگهداری مواد سبک به کار میروند، روی دیوار نصب میشوند. این کابینتها معمولاً  بالای میز کار قرار میگیرند. درب کابینتهای دیواری معمولاً  شیشهای است تا کارکنان آزمایشگاه بتوانند محتویات داخل آن را راحت ببینند. البته به خاطر رعایت نکات ایمنی از قابهای ضد زلزله برای این کابینتها استفاده میشود تا در صورت پیش آمدن حادثه، شیشههای آن ها نشکند. عمق کابینتهای دیواری نسبت به عمق کابینتهای زمینی کمتر است تا امکان برخورد سر پرسنل با آن ها وجود نداشته باشد و ایمنی کارکنان حفظ شود.

شیرآلات آزمایشگاهی و سینک

وجود یک سینک در آزمایشگاه جزو ضروریات است. بنابراین باید بخشی برای شستشو و نصب سینک و شیرآلات در آزمایشگاه در نظر گرفته شود. البته معمولاً  سینک و تأسیسات لوله کشی آن را به صورت یک بخش جداگانه طراحی میکنند. اما جنس سینک باید بسیار بادوام باشد و در برابر موادی مانند اسیدها و بازها مقاومت خوبی داشته باشد.

شیرآلات آزمایشگاهی و سینک

تأسیسات آزمایشگاهی

تأسیسات آزمایشگاه به صورت کلی شامل لوله کشی، برقکشی، سیستمهای خروجی فاضلاب، سیستم تهویه، شیرآلات و کلیدهای کنترل تجهیزات میشوند. البته تأسیسات آزمایشگاهی پیچیدهتر و بیشتر از مواردی هستند که ما به آن ها اشاره کردیم. اما هنگام طراحی کابینت آزمایشگاه چند بخش برای این تأسیسات در نظر گرفته میشود. محل نصب و قرارگیری تأسیسات اهمیت بالایی دارد. به همین خاطر کارشناسان فنی دور یس نهایت دقت را برای نصب این تجهیزات در کنار یکدیگر به کار میبرند. به عنوان مثال نصب و تنظیم تأسیسات گازی و کپسول ها بسیار حساس است به همین خاطر برای ایمنی بیشتر در محیط آزمایشگاه بهتر است در کمد نگهدار ی کپسول قرار گیرند.

کلام پایانی

طراحی کابینت آزمایشگاه با توجه به نوع و فعالیتهای انجام شده در آزمایشگاه، متفاوت است. از انواع کابینتها و سکوبندی میتوان در هر آزمایشگاهی با توجه به شرایط محیطی استفاده نمود. تجهیزات ضروری آزمایشگاه نیز باید با توجه به نیاز کاربران نصب شوند. مجموعه تجهیزات آزمایشگاه دور یس با داشتن سالها تجربه در زمینه تولید و ساخت انواع کابینتهای آزمایشگاهی میتواند به شما کمک کند تا با طراحی

سکوبندی مناسب آزمایشگاهتان را به یک محیط حرفهای و امن برای کارکنان تبدیل کنید. جهت دریافت مشاوره کارشناسی میتوانید از طریق شمارههای موجود در سایت با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

برای مشاوره تخصصی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

تجهیزات آزمایشگاهی دوریس، یکی از برجسته ترین مراکز تجهیز آزمایشگاهی کشور با بیش از 14 سال تجربه و راه اندازی موفق بیش از 500 آزمایشگاه در صنایع پزشکی و دارویی، بیمارستانها، پالایشگاهها، صنایع کشتی سازی و سایر صنایع در سراسر کشور می باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *