سکوبندی آزمایشگاه

ابعاد و استاندارد کابینت آزمایشگاه

ابعاد و استاندارد کابینت آزمایشگاه

یک آزمایشگاه کاربردی و ایمن باید از نظر ابعاد کابینت آزمایشگاه، استاندارد باشد. تناسب ابعاد کابینت ها با تعداد کارکنان سبب کاهش ریسک دسترسی پرسنل به قسمت های پرخطر و جلوگیری از تداخل کار کارکنان حوزه های مختلف تخصصی آزمایشگاه خواهد شد.

از این کابینت ها برای استفاده بهینه از فضا و نگهداری نمونه ها، مواد شیمیایی، مدارک آزمایشگاهی و دستگاه های کوچک بهره می برند. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با ابعاد استاندارد کابینت آزمایشگاه آشنا شوید.

کابینت آزمایشگاه چیست؟

پیش از اینکه به بررسی ابعاد کابینت آزمایشگاه بپردازیم، باید نسبت به این کابینت ها شناخت پیدا کنیم. کابینت آزمایشگاهی یکی از اجزای سکوبندی آزمایشگاه بوده که در بخش بالای میزهای آزمایشگاهی و برای استفاده مناسب از فضای آزمایشگاهی از آن بهره می برند.

کابینت آزمایشگاهی برای سهولت در نگهداری و ذخیره مواد و اشیا بوده و از شلوغی و بهم ریختگی محیط آزمایشگاه جلوگیری می کند؛ در نتیجه تمام آزمایشگاه ها به کابینت بندی نیاز دارند تا ابزار کار خود را به صورت مرتب درون آن قرار دهند. همچنین این کابینت ها باید در برابر مواد شیمیایی مقاوم باشند تا در صورت آغشته شدن به آن ها آسیب نبینند.

ساختار کابینت های آزمایشگاهی

برای آشنایی با ابعاد کابینت آزمایشگاه باید نسبت به ساختارهای تشکیل دهنده این کابینت ها نیز آشنایی داشته باشید؛ این ساختارها عبارتند از:

  1. درب ها: درب های کابینت دیواری معمولا از جنس ام دی اف، شیشه یا ترکیب‌ شیشه و قاب ام دی اف تولید می شوند.
  2. بدنه: بخش اصلی کابینت، بدنه آن است که از ورق MDF یا PVC  یا  HPLساخته می شود. بدنه ها داخل پروفیل های آهنی با پوشش رنگ الکترواستاتیک نصب می شوند.
  3. بدنه داخلی: معمولا بدنه داخلی کابینت های آزمایشگاهی از جنس ام دی اف است.

ابعاد استاندارد کابینت آزمایشگاه

همانطور که متوجه شدید، کابینت آزمایشگاه، یکی از تجهیزاتی است که در فضای آزمایشگاه برای مدیریت مواد و وسایل از آن بهره می برند. این کابینت ها معمولا دارای ابعاد استانداردی هستند که شرکت های کابینت سازی ملزم به رعایت این استانداردها خواهند بود.

ابعاد کابینت آزمایشگاه به گونه ای بوده که در طول های ۴۵ و ۹۰‌سانتی متر با عمق ۳۰ سانتی متر که به صورت استاندارد دارای یک طبقه متحرک است، تولید می شود. ارتفاع این کابینت ها ۶۰ سانتی متر بوده و درب های آن ها معمولا از جنس MDF با روکش فرمیکا است. این کابینت ها دیواری از ورق های MDF با ضخامت ۱۶ سانتی متر دارند که با  HPL به ضخامت 0.8 میلی متر پوشیده می شود.

ابعاد استاندارد کابینت آزمایشگاه

مزایا و معایب کابینت های آزمایشگاهی

کابینت های آزمایشگاهی دارای مزایا و معایب مختلفی هستند که پس از آشنایی با ابعاد کابینت آزمایشگاه، باید با این مزایا و معایب آشنا شوید. مزایا و معایب کابینت های آزمایشگاهی عبارتند از:

مزایای کابینت دیواری

  • فضای ذخیره سازی زیاد: کابینت های آزمایشگاهی، فضای ذخیره سازی زیادی را برای مواد و تجهیزات فراهم می کنند.
  • دسترسی راحت: مواد و تجهیزات را می توان به آسانی به وسیله درب ها و قفسه ها به دست آورد.
  • سازماندهی بهتر: آن ها تجهیزات و مواد را به صورت منظم و منسجم در دسترس پرسنل آزمایشگاه قرار می دهند.
  • حفاظت از مواد شیمیایی: درب ها و قفسه ها از مواد شیمیایی در برابر آلودگی و نشت محافظت می کنند.

معایب کابینت آزمایشگاهی

  • قابلیت تنظیم پایین: پس از نصب این کابینت ها، ایجاد تغییرات سخت است.
  • عدم تطابق با ابعاد: در بعضی موارد، ابعاد کابینت آزمایشگاه متناسب با فضای شما وجود ندارد.

نکات مهم طراحی کابینت آزمایشگاه

در زمان سکوبندی آزمایشگاه یک سری از نکات وجود دارند که باید حتما به آن ها توجه کنید. استفاده از مواد اولیه مرغوب برای ساخت و طراحی کابینت آزمایشگاه سبب می شود تا یک محیط امن برای افراد ایجاد شود و بهره وری به بالاترین حد ممکن می رسد. معمولا در زمان طراحی کابینت آزمایشگاه، باید به موارد زیر توجه شود:

  • ایمنی بالا
  • کاربری راحت
  • رنگ بندی و طراحی مناسب
  • قابلیت جابه جایی
  • مقاومت در برابر آسیب های فیزیکی و شیمیایی
  • داشتن مقاومت در برابر خوردگی
  • دسترسی راحت به زیر ساخت های الکتریکی و تاسیساتی
  • استفاده از اجزائی که قابل تعمیر و جایگزینی هستند
  • استفاده از متریالی که به راحتی می توان آن ها را تمیز کرد
  • داشتن اتصالات برای دسترسی آسان به تاسیسات آزمایشگاه مثل خروجی هودها، سیستم فیلتراسیون و خروجی فاضلاب
  • ابعاد کابینت آزمایشگاه

انواع کابینت های آزمایشگاهی

همانطور که می دانید، کابینت های آزمایشگاهی باید بسیار مقاوم باشند و به گونه ای ساخته شوند که مزاحمتی برای پرسنل آزمایشگاه ایجاد نکنند؛ همچنین باید به گونه ای باشند که امکان دسترسی راحت به تمام مواد شیمیایی و وسایل کار وجود داشته باشد. در ادامه به معرفی انواع این کابینت ها خواهیم پرداخت:

  1. کابینت زمینی
  2. کابینت چرخ دار
  3. کابینت معلق
  4. کابینت دیواری

جمع بندی

ما در این مطلب به بررسی ابعاد کابینت آزمایشگاه پرداختیم. همانطور که متوجه شدید، این کابینت ها در ابعاد مختلفی تولید می شوند و طراحی آن دارای اهمیت بالایی است. طراحی کابینت های آزمایشگاه با توجه به نوع و فعالیت های انجام شده در آزمایشگاه متفاوت خواهد بود.

از انواع کابینت آزمایشگاهی و سکوبندی می توان در هر آزمایشگاه با توجه به شرایط محیطی بهره برد. سایر تجهیزات ضروری آزمایشگاه نیز باید با توجه به نیاز کاربران نصب شوند. امیدواریم مطالب بیان شده برای شما کاربران مفید بوده باشد.​

برای مشاوره تخصصی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

تجهیزات آزمایشگاهی دوریس، یکی از برجسته ترین مراکز تجهیز آزمایشگاهی کشور با بیش از 14 سال تجربه و راه اندازی موفق بیش از 500 آزمایشگاه در صنایع پزشکی و دارویی، بیمارستانها، پالایشگاهها، صنایع کشتی سازی و سایر صنایع در سراسر کشور می باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *