تفاوت هود شیمیایی و هود لامینار

تفاوت هود شیمیایی و هود لامینار

هودهای آزمایشگاهی با هدف محافظت مورد استفاده قرار می گیرند . این محافظت شامل محافظت از پرسنل و یا محافظت از نمونه های آزمایشگاهی می باشد . صاحبان آزمایشگاه با توجه به کاربری و مواد مورد استفاده در آزمایشگاه ، هود متناسب با نیاز خود را انتخاب می کنند.

به دلیل استانداردهای مختلف و الزامات محیط آزمایشگاه جهت برقراری شرایط کار ایمن و حذف هر گونه عامل خارجی موثر در نتیجه آزمایش ، انتخاب تجهیزات ثابت آزمایشگاهی از جمله هود آزمایشگاه از حساسیت بالایی برخوردار است .

انتخاب هود آزمایشگاه یک پروسه کاملا تخصصی است که باید توسط کارشناس آزمایشگاه انجام شود . قیمت نسبتا بالا و تاثیر مستقیمی که هود ها در نتایج آزمایشات و درنتیجه در راندمان آزمایشگاه دارند ، باید تحقیقات لازم پیش از خرید هود آزمایشگاه انجام شود .

هود شیمیایی ( fume hood) و هود لامینار از پرکاربردترین هود های آزمایشگاهی هستند در این مطلب قصد داریم کارکرد این هود ها و مزیت انتخاب آنها برای هر آزمایشگاه را شرح دهیم

هود شیمیایی

 

هود شیمیایی یا هود بخار جهت محافظت از پرسنل آزمایشگاه در برابربخارات سمی ناشی از واکنش مواد آزمایشگاهی ، دود و سایر گازهای سمی مورد استفاده قرار می گیرد . هودهای شیمی با استفاده از فن های قوی ، هوای نامطلوب را پس از تصفیه به خارج از محیط آزمایشگاه منتقل می کند .
هود های شیمی در انواع هود شیمی جنرال و هود شیمیایی کمبی توسط تجهیزات آزمایشگاهی دوریس با رعایت تمامی استاندارد ها در ابعاد و اندازه های سفارشی طراحی و تولید می گردد.
سایر مدل های هود شیمیایی : هود شیمی رومیزی، هود شیمیایی ایستاده ، هود شیمی آموزشی، هود شیمیایی دوطرفه می باشد .
هود لامینار
هود لامینار یا هود های میکروبی ، هوی آلوده را با استفاده از فیلتر های مختلف در چند مرحله جذب و تصفیه می کند سپس هوای پاک را به محیط باز می گرداند . جهت جلوگیری از آسیب به پرسنل و آلودگی محیط توسط آیروسل ها (ذرات آلوده معلق در هوا ) از هود های لامینار در کلاس های مختلف استفاده می شود

تفاوت هود شیمیایی و هود لامینار

 

  • هود های لامینار برای استفاده در آزمایشگاه های با حساسیت بالا تر مورد استفاده قرار می گیرند
  • هود لامینار در آزمایشگاه هایی که با خطر آلودگی ویروسی ، میکروبی و عفونی مواجه هستند مورد استفاده قرار می گیرد ولی هود شیمی تنها جهت تخلیه بخارات اسیدی به خارج از محیط مورد استفاده قرار می گیرد .
  • هود میکروبی با استفاده از فیلتر ها هپا و اولپا آلودگی های محیط را جذب و خنثی می کند در صورتیکه هود شیمی مانند یک مکنده هوا (هود) عمل می کند
  • میزان محافظت ارائه شده توسط هود های لامینار در کلاس های مختلف متفاوت است اما سطح محافظت هود شیمی فقط در قدرت مکش موتور فن متغیر است .
  • فیوم هود ها نیازمند اتصال به تاسیساتی مانند کانال هوا و لوله کشی آب و برق دراند در حالیکه هود میکروبی نیازی به این اتصالات ندارد .

مقاله های مرتبط